Etude des délégations de pouvoir et de signature du service des achats généraux, ainsi que des mécanismes de contrôle interne au sein du CHR de la Citadelle au regard des règles de bonne gouvernance
Kouotou, Aicha Mandou Adissa
Promoteur(s) : Niessen, Wilfried
Date de soutenance : 20-jui-2016 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/1318
Détails
Titre : | Etude des délégations de pouvoir et de signature du service des achats généraux, ainsi que des mécanismes de contrôle interne au sein du CHR de la Citadelle au regard des règles de bonne gouvernance |
Titre traduit : | [en] The study of authority and signature delegations of the general purchasing department, as well as internal control mechanisms, within the University Hospital Center of Citadelle under the good governance rules |
Auteur : | Kouotou, Aicha Mandou Adissa |
Date de soutenance : | 20-jui-2016 |
Promoteur(s) : | Niessen, Wilfried |
Membre(s) du jury : | Bils, Anne
Dupont, Pascal Knapen, Fabienne |
Langue : | Français |
Nombre de pages : | 105 |
Mots-clés : | [en] Hospitals [en] Implementation of an ERP [en] Purchases’ process [en] Delegations of authority and signature [en] Internal control |
Discipline(s) : | Sciences économiques & de gestion > Comptabilité & audit Sciences économiques & de gestion > Finance |
Institution(s) : | Université de Liège, Liège, Belgique |
Diplôme : | Master en sciences de gestion, à finalité spécialisée en Financial Analysis and Audit |
Faculté : | Mémoires de la HEC-Ecole de gestion de l'Université de Liège |
Résumé
[en] Today, the new governance model of the hospital institutions requires health facilities to develop, except their public service missions, new managerial, financial and societal skills. In this perspective, the modernization of the information system appears as an essential approach for the harmonization of business processes of hospitals.
The Regional Hospital of Citadelle, in a continuous search of operational excellence and a better control of its costs, has set up a joint project of implementation of an ERP with the University Hospital of Liège. This project called HARPEGE, aims to integrate the finance and logistics areas of both hospitals, in order to allow a paperless flow of information, foster a greater fluidity in the circulation of information, and improve transaction processing time.
For the purchases’ process, the integrated solution provides a better management of the workflow of purchase requests and the approvals. In this context, my study has been initiated in order to reconstruct the pyramid of the delegations of authority and signature of the hospital services required for the set-up of the ERP tool, and internal control mechanisms to be implemented in order to ensure a proper running.
Fichier(s)
Document(s)
Description:
Taille: 1.93 MB
Format: Adobe PDF
Citer ce mémoire
L'Université de Liège ne garantit pas la qualité scientifique de ces travaux d'étudiants ni l'exactitude de l'ensemble des informations qu'ils contiennent.