Feedback

Faculté des Sciences
Faculté des Sciences
MASTER THESIS
VIEW 220 | DOWNLOAD 87

La destination touristique Liège : analyse des attractions visitées par les touristes

Download
Crespin-Noël, Emilie ULiège
Promotor(s) : Schmitz, Serge ULiège
Date of defense : 7-Sep-2017/8-Sep-2017 • Permalink : http://hdl.handle.net/2268.2/3120
Details
Title : La destination touristique Liège : analyse des attractions visitées par les touristes
Translated title : [en] The touristic destination of Liège : analysis of the attractions visited by tourists
Author : Crespin-Noël, Emilie ULiège
Date of defense  : 7-Sep-2017/8-Sep-2017
Advisor(s) : Schmitz, Serge ULiège
Committee's member(s) : Erpicum, Michel ULiège
Dubois, Charline ULiège
Language : French
Number of pages : 144
Keywords : [fr] Tourisme
[fr] Destination
[fr] Spatial
[fr] Touriste
[fr] Modèle
[fr] Typologie
[fr] Déplacement
[fr] Séjour
[fr] Ville
[fr] Liège
[fr] Belgique
[en] Tourism
[en] Destination
[en] Spatial
[en] Tourist
[en] Pattern
[en] Typology
[en] Movement
[en] Trip
[en] City
[en] Liège
[en] Belgium
Discipline(s) : Social & behavioral sciences, psychology > Human geography & demography
Social & behavioral sciences, psychology > Regional & inter-regional studies
Target public : Researchers
Professionals of domain
Student
General public
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Degree: Master en sciences géographiques, orientation générale, à finalité spécialisée en développement territorial
Faculty: Master thesis of the Faculté des Sciences

Abstract

[fr] La planification touristique se réalise à diverses échelles dont celle de la destination en tant que lieu de réception des touristes. La destination touristique représente une zone géographique où se déroule un séjour dans des lieux et des espaces de tailles variables chargés d’une identité. Elle se compose d’attractions, de services, d’infrastructures de transport, d’informations, de promotion et des liens entre ces divers éléments. De ce fait, plusieurs modèles spatiaux traduisent les pratiques générales des touristes et la manière dont une destination est perçue. Dès lors, la question de recherche est la suivante : « Comment la destination touristique est-elle pratiquée par les touristes ? ». Deux hypothèses de recherche ont été formulées de manière à répondre à cette question en étudiant le cas de Liège en Belgique : d’une part la destination touristique est pratiquée par les touristes selon une logique thématique et d’autre part selon une logique de proximité géographique entre les lieux d’attractions. La méthodologie suivie se base principalement sur les résultats d’une enquête directive auprès de 500 touristes pendant six mois. Après une analyse statistique, il ressort que les groupements thématiques et spatiaux ne sont significatifs que pour un nombre restreint de lieux, en effet il y aurait plutôt une complémentarité touristique entre des activités variées qui ferait la force de la destination Liège.

[en] Tourist planning is carried out on various scales whose the one of the destination as a reception point of tourists. The tourist destination represents a geographical zone where a stay takes place in places and spaces of variable sizes with an identity. It is composed of attractions, services, transport infrastructures, information, promotion and links between these various elements. So several spatial patterns translate the general movements of the tourists and the way whose a destination is perceived. Consequently, the question of research is the following one: “How the touristic destination is it travelled by the tourists?”. Two assumptions of research were formulated to answer to this question by studying the case of Liege in Belgium: on the one hand the touristic destination is travelled by the tourists according to a logical set of themes and on the other hand according to a geographical logic of proximity between places of attractions. The methodology is based mainly on the results of a directing investigation near 500 tourists for six months. After a statistical analysis, it arises that the groupings sets of themes and spatial groupings are significant only for one restricted number of places, indeed there would be rather a touristic complementarity between varied activities which would make the force of the destination of Liège.


File(s)

Document(s)

File
Access s111305CrespinnoelE2017.pdf
Description:
Size: 6.12 MB
Format: Adobe PDF

Author

  • Crespin-Noël, Emilie ULiège Université de Liège > Master sc. géogr., orient. gén., à fin.

Promotor(s)

Committee's member(s)

  • Total number of views 220
  • Total number of downloads 87










All documents available on MatheO are protected by copyright and subject to the usual rules for fair use.
The University of Liège does not guarantee the scientific quality of these students' works or the accuracy of all the information they contain.