Feedback

HEC-Ecole de gestion de l'Université de Liège
HEC-Ecole de gestion de l'Université de Liège
Mémoire
VIEW 36 | DOWNLOAD 47

Higher Education and Earnings in European Countries: a Difference-in-Differences Estimation of the Bologna Process Effect

Télécharger
Cunico, Marine ULiège
Promoteur(s) : Perelman, Sergio ULiège
Date de soutenance : 4-sep-2023/8-sep-2023 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/18768
Détails
Titre : Higher Education and Earnings in European Countries: a Difference-in-Differences Estimation of the Bologna Process Effect
Titre traduit : [fr] Enseignement supérieur et revenus : une estimation en différences de l'effet du processus de Bologne
Auteur : Cunico, Marine ULiège
Date de soutenance  : 4-sep-2023/8-sep-2023
Promoteur(s) : Perelman, Sergio ULiège
Membre(s) du jury : Guillot, Malka ULiège
Schoenmaeckers, Jérome ULiège
Langue : Anglais
Nombre de pages : 52
Mots-clés : [en] Bologna process
[en] Returns to education
Discipline(s) : Sciences économiques & de gestion > Microéconomie
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Diplôme : Master en sciences économiques, orientation générale, à finalité spécialisée en macroeconomics and finance
Faculté : Mémoires de la HEC-Ecole de gestion de l'Université de Liège

Résumé

[en] The Bologna process was signed in 1999 by 29 countries, aiming at harmonizing higher education systems across European countries. Among other things, the reform reorganised the tertiary education structure, creating a three-cycle organization: the bachelor’s, the master’s and the doctorate’s cycles. Focusing on four countries – Belgium, France, Germany and the Netherlands –, the Bologna process’s major effect was to extend the tertiary education journey by a year.
Using cross-sectional data from the EU Statistics on Income and Living Conditions (EU SILC) for Belgium, France, Germany and the Netherlands from 2005 to 2017, this thesis aims at estimating the effect the Bologna reform has had in terms of returns to tertiary education over the decade. Conducting a difference-in-differences analysis, results reveal a positive and significant joint impact of the Bologna process on the difference in income between secondary and higher education’s graduates in the four countries of interest. Computed at the country level, the difference-in-differences estimation shows a non-significant effect of the Bologna process.


Fichier(s)

Document(s)

File
Access Thesis_Cunico_Marine.pdf
Description:
Taille: 1.21 MB
Format: Adobe PDF

Auteur

  • Cunico, Marine ULiège Université de Liège > Master sc. éco., or. gén., à fin.

Promoteur(s)

Membre(s) du jury

  • Guillot, Malka ULiège Université de Liège - ULiège > HEC Liège : UER > UER Economie : Microéconomie appliquée
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
  • Schoenmaeckers, Jérome ULiège Université de Liège - ULiège > HEC Liège : UER > Didactique des sciences économiques et de gestion
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
  • Nombre total de vues 36
  • Nombre total de téléchargements 47










Tous les documents disponibles sur MatheO sont protégés par le droit d'auteur et soumis aux règles habituelles de bon usage.
L'Université de Liège ne garantit pas la qualité scientifique de ces travaux d'étudiants ni l'exactitude de l'ensemble des informations qu'ils contiennent.