Feedback

HEC-Ecole de gestion de l'Université de Liège
HEC-Ecole de gestion de l'Université de Liège
Mémoire
VIEW 194 | DOWNLOAD 48

Secteurs d'activités stratégiques dans les ETA - Identification par l'analyse des 5 forces de Porter

Télécharger
Croain, Emilie ULiège
Promoteur(s) : Mertens de Wilmars, Sybille ULiège
Date de soutenance : 22-jui-2017/27-jui-2017 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/2769
Détails
Titre : Secteurs d'activités stratégiques dans les ETA - Identification par l'analyse des 5 forces de Porter
Auteur : Croain, Emilie ULiège
Date de soutenance  : 22-jui-2017/27-jui-2017
Promoteur(s) : Mertens de Wilmars, Sybille ULiège
Membre(s) du jury : Xhauflair, Virginie ULiège
Boving, Michel 
Langue : Français
Nombre de pages : 153
Mots-clés : [en] Sheltered Workshop
[en] Social Purpose
[en] Disabled Person
[en] Strategic Positioning
[en] Porter’s Five Forces
Discipline(s) : Sciences économiques & de gestion > Marketing
Sciences économiques & de gestion > Stratégie & innovation
Sciences économiques & de gestion > Economie sociale
Public cible : Chercheurs
Professionnels du domaine
Etudiants
Grand public
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Diplôme : Master en sciences de gestion, à finalité spécialisée en Social Enterprise Management
Faculté : Mémoires de la HEC-Ecole de gestion de l'Université de Liège

Résumé

[en] Sheltered workshops are enterprises which have as first goal the employment of disabled people who are excluded from the traditional labour market. In order to ensure their first social mission, sheltered workshops need to have a lasting and minimum remunerative business. Thus, these enterprises must determine with precision their activities’ positioning.
Therefore, in this dissertation five business sectors are going to be analysed: packaging, electrical, soldering and mechanics, environment and wood’s sector. The model used is elaborated from the Porter’s five forces model: threat of entry, intensity of rivalry among existing competitors, pressure from substitute products, bargaining power of buyers and bargaining power of suppliers. Then, for each force, we will determine if it is suffered or wanted and depending on the case we will see what are the solutions or strategies put in place by the company. Moreover, we are also going to look into the social finality’s impact in each force.
This lead us to find different possible positioning strategies for sheltered workshops: price positioning, social positioning, positioning on flexibility and small production, positioning on high added value, positioning on public tender offer, alliances with classical enterprises (corporate social responsibility), alliances with other social enterprises and alliances with other sheltered workshops.
Naturally, these different types of positioning can be combined together in order to implement a far more efficient strategic mix. At the end, they will choose according to their type of activities, their wishes and their sensitivity.


Fichier(s)

Document(s)

File
Access CROAIN_EMILIE_ETA.pdf
Description:
Taille: 2.38 MB
Format: Adobe PDF

Auteur

  • Croain, Emilie ULiège Université de Liège > Master sc. gest., à fin.

Promoteur(s)

Membre(s) du jury

  • Xhauflair, Virginie ULiège Université de Liège - ULg > HEC Liège : UER > Social Investment and Philanthropy
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
  • Boving, Michel
  • Nombre total de vues 194
  • Nombre total de téléchargements 48










Tous les documents disponibles sur MatheO sont protégés par le droit d'auteur et soumis aux règles habituelles de bon usage.
L'Université de Liège ne garantit pas la qualité scientifique de ces travaux d'étudiants ni l'exactitude de l'ensemble des informations qu'ils contiennent.