Culturisation after Industrialisation - Re-branding former industrial cities through the European Capital of Culture Program. The cases of Essen(Ruhr)2010 and Mons2015
Engelhardt, Ina
Promotor(s) : Pirenne, Christophe
Date of defense : 2-Sep-2019/6-Sep-2019 • Permalink : http://hdl.handle.net/2268.2/8456
Details
Title : | Culturisation after Industrialisation - Re-branding former industrial cities through the European Capital of Culture Program. The cases of Essen(Ruhr)2010 and Mons2015 |
Author : | Engelhardt, Ina |
Date of defense : | 2-Sep-2019/6-Sep-2019 |
Advisor(s) : | Pirenne, Christophe |
Committee's member(s) : | Lowies, Jean-Gilles
Geuens, Geoffrey |
Language : | English |
Keywords : | [en] European Capital of Culture, City branding, industrial heritage |
Discipline(s) : | Social & behavioral sciences, psychology > Communication & mass media |
Institution(s) : | Université de Liège, Liège, Belgique |
Degree: | Master en communication, à finalité spécialisée en médiation culturelle et relation aux publics |
Faculty: | Master thesis of the Faculté de Philosophie et Lettres |
Abstract
[en] Deindustrialization weighs heavily on regions which owe their prosperity and sometimes their entire upturn to the presence of industry. It has only been in the last decades, that some regions started playing the industrial tourism card, engaging in an approach that values and reinterprets their industrial heritage and hence helps to renew their image.
The European Capital of Culture program has proven to be an excellent tool for such a renewal. Ever since the inauguration of the program in 1985, the guidelines have become more rigorous and nowadays applicant cities have to perform a true balancing act between often conflicting expectancies.
This master thesis seeks to study the self-presentation of two former European Capitals of Culture, rich in their industrial past, Essen(Ruhr)(2010) and Mons (2015). At the core of this study are the following questions: How did they present themselves during the year in which they held the title? What notions of Europe figure in the discourse of their program? And more importantly: what place and form do they give to their industrial heritage?
[fr] La désindustrialisation pèse sur les régions où la présence industrielle avait auparavant amené la prospérité. Ce n’est qu’en ces dernières décennies qu’on voit des régions investir dans le tourisme industriel. Adoptant une approche de valorisation et réinterprétation du patrimoine industriel cette formule contribue souvent au renouveau de leur image.
Le programme des Capitales Européennes de la Culture, instauré en 1985, s’est avéré être un outil par excellence pour un tel renouveau. Depuis le lancement du programme les consignes ont été renforcées et les candidats doivent faire preuve d’un véritable funambulisme entre divers aspects parfois contradictoires.
Ce mémoire cherche à étudier l’auto-présentation de deux villes détentrices du titre qui ont toutes les deux été marquées d’une riche histoire industrielle, Essen(Ruhr)(2010) et Mons (2015). Au cœur de l’étude sont des questions telles que : Comment se présentaient-elles lors de l’année de programmation? Quelles images de l’Europe se dégagent à travers leur discours du programme ? Et surtout : quelle place et forme donnent-elles à leur patrimoine industriel ?
[de] Die Deindustrialisierung lastet schwer auf Regionen, welche ihren Aufschwung und Reichtum der Industriepräsenz verdanken. Erst in den letzten Jahrzehnten haben einige begonnen in Industrietourismus zu investieren, ein Ansatz der das Erbe der Industriekultur schätzt, neu interpretiert und somit zu einem Imagewandel beiträgt.
Das Programm der Europäischen Kulturhauptstädte hat sich als erstklassiges Instrument für derartigen Wandel bewiesen. Seit seiner Einführung 1985 sind seine Richtlinien stark konkretisiert worden, wodurch heutige Bewerberstädte einen wahrhaften Balanceakt zwischen teils widersprüchlichen Anforderungen meistern müssen.
Diese Masterarbeit untersucht die Selbstdarstellung zweier ehemaliger Titelträger mit reicher industrieller Vergangenheit, Essen(Ruhr)(2010) und Mons (2015). Im Mittelpunkt der Untersuchungen stehen folgende Fragen: Wie stellten sich die Städte in ihrem Titeljahr dar? Welche Ideen von Europa unterliegen dem Programmdiskurs? Und vor allem: Welche Rolle und Form geben sie ihrem industriellen Kulturerbe?
File(s)
Document(s)
Description: Masterthesis _ Culturisation after Industrialisation
Size: 2.21 MB
Format: Adobe PDF
Cite this master thesis
The University of Liège does not guarantee the scientific quality of these students' works or the accuracy of all the information they contain.