Feedback

Faculté des Sciences appliquées
Faculté des Sciences appliquées
Mémoire
VIEW 101 | DOWNLOAD 106

Deep Learning for Content-Based Image Retrieval in Biomedical applications

Télécharger
Schyns, Axelle ULiège
Promoteur(s) : Marée, Raphaël ULiège ; Geurts, Pierre ULiège
Date de soutenance : 26-jui-2023/27-jui-2023 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/17731
Détails
Titre : Deep Learning for Content-Based Image Retrieval in Biomedical applications
Titre traduit : [fr] Apprentissage profond pour la recherche d'images basée sur le contenu dans les applications biomédicales
Auteur : Schyns, Axelle ULiège
Date de soutenance  : 26-jui-2023/27-jui-2023
Promoteur(s) : Marée, Raphaël ULiège
Geurts, Pierre ULiège
Membre(s) du jury : Louppe, Gilles ULiège
Langue : Anglais
Nombre de pages : 101
Mots-clés : [en] Deep Learning
[en] CBIR
[en] histopathology
[en] self-supervised
Discipline(s) : Ingénierie, informatique & technologie > Sciences informatiques
Public cible : Chercheurs
Professionnels du domaine
Etudiants
URL complémentaire : https://github.com/AxelleSchyns/cbir-tfe
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Diplôme : Master en ingénieur civil en informatique, à finalité spécialisée en "intelligent systems"
Faculté : Mémoires de la Faculté des Sciences appliquées

Résumé

[en] Due to advances in the digital field, the number of images being generated every day grows exponentially. The field of histopathology is no exception and witnesses the emergence of an increasing number of Whole Slide Images that need to be treated, analyzed and diagnosed. One way to facilitate the diagnostic process is by comparing a particular case with other similar cases. This implies, first, the accessibility to other cases, as well as the ability to retrieve the most useful ones, i.e., the most similar cases. To achieve the latter goal, the technique of Content-Based Image Retrieval (CBIR) was conceived. CBIR involves retrieving the most similar images in a database to a given query image.

The goal of this thesis is to study the different elements that compose a CBIR framework and the options available for them, with a specific focus on the feature extraction part of the framework. It offers an open-source implementation that allows the combination of the researched options to create a fully operational CBIR framework. It provides both supervised and self-supervised models as a way to accommodate all situations and datasets.

All feature extraction models are trained on a single dataset containing over 600,000 histopathological images and evaluated on approximately 200,000 different images from the same dataset. Extensive experiments are conducted to analyze the resilience of the frameworks in different situations, such as when dealing with new data or handling class imbalance.

While the supervised models have displayed great results and the self-supervised methods have demonstrated great potential, the scope of what could have been achieved is limited by the lack of evaluation by trained pathologists and by the few remaining untested combinations.


Fichier(s)

Document(s)

Annexe(s)

File
Access results_per_class.xlsx
Description:
Taille: 36.84 kB
Format: Microsoft Excel XML
File
Access summary.pdf
Description:
Taille: 77.85 kB
Format: Adobe PDF
File
Access Implementation.pdf
Description:
Taille: 340.63 kB
Format: Adobe PDF
File
Access Cluster_analysis_model_40.pdf
Description:
Taille: 1.19 MB
Format: Adobe PDF
File
Access Cluster_analysis_model_41.pdf
Description:
Taille: 2.14 MB
Format: Adobe PDF

Auteur

  • Schyns, Axelle ULiège Université de Liège > Master ingé. civ. info., à fin.

Promoteur(s)

Membre(s) du jury

  • Louppe, Gilles ULiège Université de Liège - ULiège > Dép. d'électric., électron. et informat. (Inst.Montefiore) > Big Data
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
  • Nombre total de vues 101
  • Nombre total de téléchargements 106










Tous les documents disponibles sur MatheO sont protégés par le droit d'auteur et soumis aux règles habituelles de bon usage.
L'Université de Liège ne garantit pas la qualité scientifique de ces travaux d'étudiants ni l'exactitude de l'ensemble des informations qu'ils contiennent.